עבודות סמינריוניות בתחום החינוך המיוחד

תוכן עניינים

עבודות סמינריוניות בחינוך המיוחד

כתחום לימודים חינוך מיוחד הוא מבין המעניינים ביותר שניתן ללמוד. הסיבה לכך היא בעובדה שתחום זה הינו מסועף ורווי דיסציפלינות שדנות באותו חינוך ייחודי. בגלל שתחום זה כל כך מגוון ניתן לכתוב במסגרתו הרבה עבודות סמינריוניות. אולם תחילה, יש להגדיר מהו חינוך מיוחד.

 בהגדרתו חינוך מיוחד הינו אידיאולוגיית חינוך שתכליתה היא לענות על הצרכים מיוחדים של תלמידים אשר אינם הצליחו להשתלב במסגרות החינוך הפורמאלי. מבין הילדים שמיועדים ללמוד בחינוך במיוחד ניתן למצוא ילדים עם צרכים מיוחדים( הספקטרום האוטיסטי וכדומה) לקויות למידה( דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה) וילדים מחוננים. חינוך מיוחד שונה מחינוך "רגיל" מאחר והוא מיועד לענות לצרכים המיוחדים של אותם ילדים, לכן שמו הוא חינוך מיוחד. אם חינוך מיוחד שונה מחינוך רגיל, נשאלת השאלה, האם עבודת סמינריון שנכתבת במסגרת חינוך מיוחד שונה מעבודה הנכתבת בחינוך רגיל?

מאפיינים של עבודות סמינריון בחינוך מיוחד

על מנת להבין את המאפיינים של עבודות סמינריון שנכתבות במסגרת חינוך מיוחד יש להבין לעומק את המהות של הדיסציפלינה הזו. במילים אחרות, להבין את ה"אני מאמין" של החינוך המיוחד. ברגע שתופנם המהות, מלאכת הכתיבה תהיה הרבה יותר קלה ופשוטה.

כפי שנטען מקודם, חינוך מיוחד הוא מסגרת חינוכית שנוצרה על מנת להיענות לצרכים המיוחדים של ילדים שלא יכלו להשתלב במערכות החינוך הפורמאליות. אי היכולת להשתלב יכולה לבוא מכמה סיבות: קשיים ובעיות התפתחות למיניהן( שכלי,גופני,מוטורי, חושי וכיוצא בזאת) בעיות רגשיות ובעיות חברתיות. אותו קושי בהשתלבות יכול לפגוע בערך העצמי של הילד. הוא עלול להרגיש חריג ולא שייך, לכן על מנת למנוע תחושה זו, נוצר החינוך המיוחד שיצר מסגרת יותר מתאימה לילדים הללו, מסגרת שמשלבת אותם בחברה מאשר מדירה. לכן אם ניתן לצמצם את האידיאולוגיה של חינוך מיוחד למשפט אחד, משפט זה יהיה "קבל את האחר". לכן בהקשר אל האקדמיה ועבודות סמינריון, עבודות בחינוך מיוחד הן עבודות שדנות באידיאולוגיה הזו ומעמיקות אותה.
 

בגלל שחינוך מיוחד הוא תחום אקדמי רחב בדיסציפלינות ובסוגיות חברתיות, הוא מהווה מצע נהדר לכתיבת עבודת אקדמיות וכתיבת עבודות סמינריון. לכן באופן דומה לשילוב של שני חלקים בלגו הסטודנטים יכולים לקחת תחום מחקר אחד ולשזור אותו בסוגיה חברתית. למשל לכתוב עבודה שעוסקת בשילוב של ילדים עם תסמונת דאון עם ילדים בחינוך הרגיל. או תחום שונה לחלוטין, לכתוב עבודה שדנה ביעילותה של הוראת קרוא וכתוב על ילדים דיסלקטים. ניתן לכתוב עבודות כמעט בכל תחום שעולה על הדעת.

לסיכום, תחום החינוך המיוחד במחקר האקדמי.

לסיכום, חינוך מיוחד הינו תחום לימודים ייחודי מאוד מאחר שעוסק באידיאולוגיה בעלת חשיבות חברתית וערכית, אידיאולוגיית הסובלנות החברתית. בהתאם לאותו ייחוד, חינוך מיוחד הוא גם תחום לימודים שדן באידיאולוגיה מכמה תחומי מחקר, לכן עצם עובדה זו מאפשרת לכתוב מגוון רחב של עבודות סמינריון שכל אחת דנה באספקט אחר של האידיאולוגיה ובכך תורמת למחקר החינוך המיוחד ולתחום הדעת בפרט.

5 / 5. 105

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן