קשיים בכתיבת עבודות אקדמיות ודרכים להתמודד

תוכן עניינים

לכתוב עבודה אקדמית  זו אולי אחת המטלות המאתגרות והקשות ביותר עבור סטודנטים כיום. הסיבה שעבודה אקדמית היא כול כך קשה, היא מפני שלא מלמדים את הסטודנטים מספיק לכתוב עבודות. בנוסף לזאת, בקורסים שמלמדים כתיבה מדעית, מושם דגש על המסורת המדעית, חוקי כתיבה מדעית וכדומה. אולם פחות מדגישים כישורי כתיבה. בהתאם לזאת, לא מאמנים את הסטודנטים מספיק על מנת להתמודד עם טקסטים אקדמיים, כלומר, לא מאמנים מספיק יכולות איתור מידע בספרייה או מאגרי מידע. גם לא מלמדים כיצד לזהות טקסט שמתאים לכתיבת עבודה אקדמית או איך לעבד אותו על מנת לדלות ממנו את האינפורמציה הנחוצה לכתיבה. סטודנטים גם לא חווים עבודות אקדמיות מפרספקטיבה חיובית. אותם צעירים מושפעים מעולם הקדמה והפרקטיות, כאשר תפיסות אלו מובילות אותם לתפוס עבודות אקדמיות כמשעממות, לא נחוצות ומיושנות.

פרסקטיבה שונה בעת הכתיבה

פרספקטיבות אלו גורמות לכך שאותם סטודנטים מפספסים את הפוטנציאל הגלום בכל כתיבת עבודה אקדמית או עבודה סמינריונית, ובשל כך ונפגמת להם המוטיבציה לעבודה. בגלל שכתיבה היא פעולה מגוונת שכלל איננה קלה לעשייה, חלק גדול מהסטודנטים בוחרים לא להתמודד עם האתגר ובורחים ממנו. בנוסף לכך, עקב אותה זרות אשר חשים כלפי עבודות וכתיבה הם מרגישים חסרי ביטחון ואפילו מעט מתביישים שאינם יודעים לכתוב.

קשיים בכתיבת עבודות אקדמיות

אז מה עושים?

בראש ובראשונה הדרך הטובה ביותר להתמודדות היא באמצעות היערכות מראש. יש להכיר ולעמוד את התופעה, להבין כיצד התופעה באה לידי ביטוי ולאחר מכאן לזהות את הגורמים שמובילים אליה. כפי שנטען מקודם, הדגש שמושם בקורסי כתיבה-מדעית הוא לא על כישורי כתיבה בלעדית, אלא יותר על כתיבה מדעית ומחקר. יש לשנות את תוכנו של הקוריקולום בקורסי הכתיבה מדעית, ולהוסיף תרגולי כתיבה; לאחר שינוי תוכנית הלימודים יש לשנות ולהגביר את כישורי איתור ועיבוד המידע של הסטודנטים. בהתאם לזאת, במסגרת קורס כתיבה מדעית, יש לתרגל יחדיו עם הסטודנטים כיצד למצוא את החומרים הטובים שעליהם תבוסס הכתיבה. על מנת להתמודד עם בעיית המוטיבציה, יש לשנות את הפרספקטיבה של הסטודנטים ביחס לכתיבת עבודות. לגרום להם להבין שאמנם בטווח הקצר העבודות לא "תורמות" להם, אולם בטווח הארוך הן  מקנות להם את הכלים שיתרמו להם בפרנסה ובחיי היומיום.

לבסוף, דרך ההתמודדות הטובה ביותר עם תופעת הכתיבה באקדמיה, היא ליווי אישי וצמוד לכלל הסטודנטים, ולא רק לסטודנטים המתקשים. עם התמיכה הנכונה, הסטודנטים יוכלו לגשת אל ההרפתקה מלאי מוטיבציה בנוסף למגוון הכלים כדי לכתוב עבודות ראויות לשבח.

5 / 5. 132

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן