כחלק מהלימודים האקדמיים חלה על הסטודנטים חובת כתיבת עבודת סמינריון. בכל חוג כאשר הסטודנטים מגיעים לשנה ג' הם נדרשים לכתוב ולהגיש שתי עבודות סמינריון, אחת מחקרית ואחת שאיננה מחקרית. חובה אקדמית זו גורמת לחלק מהסטודנטים בהלה ומצוקה. זו הפעם הראשונה בה צריכים להתמודד עם מטלת כתיבה בסדר גודל מדעי.
כתיבת סמינריון יכולה להיות משימה מאוד לא פשוטה ולעיתים אף מפחידה. עבודת סמינריון דורשת מגוון רחב של פעולות מנטאליות שיכולות להקשות במיוחד על מהסטודנטים. אחד מהקשיים המהותיים ביותר בתהליך זה הוא השלב ההתחלתי, שלב בחירת נושא העבודה. מאוד קשה לחשוב על נושא לכתוב עליו במיוחד אם זו הפעם הראשונה בה הסטודנט נדרש לכתוב עבודת סמינר. סוגיית הנושא, זו סוגיה מאתגרת שעמה צריכים להתמודד רבבות של סטודנטים ברחבי הארץ. אמנם זה קשה אבל בהחלט לא בלתי אפשרי. אז איך באמת בוחרים את נושא?
בחירת נושא לעבודת סמינריון
כפי שנטען מקודם, נושא לבחירת עבודת סמינריון יכול להוות כאתגר לא פשוט. הסיבה לאתגר קשורה לעובדה שנושא טוב לעבודה צריך להיות גם מעניין עבור הקורא וגם מעניין עבור הכותב. בהתאם לזאת, נושא טוב הוא נושא בר מחקר. כדי למצוא נושא שכזה, יש לקיים מספר פעולות.
כמובן שפעולות אלו מתייחסות גם לכתיבת עבודות סמינריוניות במשפטים או עבודה סמינריונית במנהל עסקים ובעצם בכל נושא.
המעשה הראשון והפשטני ביותר הוא בחירה של נושא שמעניין את הסטודנט. עבודת סמינריון היא מטלה אקדמית שדורשת היערכות של כמה חודשים והתעסקות יתרה, לכן חשוב מאוד שלכותב תהיה מוטיבציה לעבוד. נושא שאיננו מלהיב את הכותב איננו פורה ופרודוקטיבי. דרך טובה למצוא נושא מעניין הוא לקרוא עבודות שנכתבו בעבר על ידי הסטודנט ולבחון האם קיים נושא מסוים שהסטודנט אוהב לכתוב עליו.
לאחר שנושא עבודה סמינריונית נבחר, השלב הבא כולל סקירה של ספרות מדעית העוסקת בנושא העבודה. בקריאה של החומרים הסטודנט יכול לראות כיצד אפשר לפתח את הנושא שלו ובאילו שיטות מחקר להשתמש. בחלק גדול מן המחקרים נכתבים בפרק הדיון מחקרי עתיד שירחיבו את הפרספקטיבה המדעית על הנושא. ניתן לקחת הצעה מאחד המחקרים ולפתח אותה לעבודה שלמה. לאחר שנעשתה סקירה, יש להגדיר היטב את נושא העבודה ובנוסף לכתוב שאלת מחקר והשערות מחקר על סמך הסקירה. לאחר שהנושא הוגדר וצומצם, ניתן לערוך סיעור מוחין לגביו ולכתוב טיעונים שונים, מעשה זה מאוד יקל מאוד על הכתיבה של העבודה כולה וימנע סרבול.
לאחר שנכתבו כמה כיווני חשיבה יש לבחור אחד ולקדם אותו בתור נושא העבודה, במעשה זה יש לבחור את הטענה שהכי מדברת אל הכותב וכמובן שניתן לתמוך בה באמצעות ספרות מחקרית. השלב הסופי הוא איגוד כל העבודה שנעשתה עד כה ולכתוב ממנה נוסח ראשוני, באיגוד יש לקחת את כל הרשימות עם כיווני המחשבה, את שאלת והשערות המחקר, מקבץ מהמאמרים שנבחרו לסקירה וחלק שאפשר להוסיף בעתיד.