שיטת מחקר איכותנית הינה כלי רעיוני איכותני, כחלק ממערך מחקר אקדמי, שעוסק בתחומים הקשורים למדעי החברה ולמדעי הרוח.
סטודנטים רבים, העוסקים בנידון, פונים אלינו רבות על מנת לקבל את כל המידע הנחוץ לכך, בעיקר כאשר הם מחויבים בביצוע מטלות אקדמיות מתקדמות, כמו עבודת סמינריון.
זוהי למעשה שיטת מחקר, שמבקשת ליצור התבוננות עומק בכל הקשור להתנהגות האדם, וזאת כדי להבין אותה, באמצעות כלי מחקריים המיועדים לכך. השימוש בנתונים סטטיסטיים ובנתונים מספריים יהיה מועט מאוד, וזה מה שמייחד שיטה זו.
המתודולוגיה שניתן למצוא בשיטה זו, כוללת: חקר מקרה, אתנוגרפיה, תיאוריה מעוגנת בשדה, סיפורי חיים ומחקר נרטיבי. המשותף לכל אלו? מבוססים כולם על נתונים איכותניים.
למעשה, הרעיון מאחורי שיטה זו הינו לספר סיפור, ולחקור אותו. למעשה, מדובר בנרטיב, שיש לו השפעה על תהליכים חברתיים, מדיניים, תרבותיים, דתיים והיסטוריים.
לפי מה בוחרים שיטת מחקר איכותנית?
ראשית כל, לפני שניגש לנושא, עלינו לדעת ולהבין כמה כללים חשובים, הקשורים לעבודות אקדמיות:
- יש לכתוב בפונט david בגודל 12, לדאוג לרווח וחצי (1.5) של שורות
- יש לכתוב בפסקאות על מנת ליצור סדר נכון בכתיבה והכי חשוב- אסתטיקה.
- יש להימנע משגיאות כתיב
- יש לכתוב בשפה מדעית, עניינית, גבוהה, אקדמית, ובצורה שוטפת, רהוטה וקולחת.
כל אלו הם הכללים שיש להקפיד עליהם בראש ובראשונה לפני שניגשים לכתוב עבודה כלשהי.
אז איך לבחור את שיטת המחקר האיכותנית?
שיטת מחקר איכותנית נבחרת לפי אופי העבודה של הסטודנט. שיטה זו תבוא לידי ביטוי, למשל, אם נושא עבודתו של הסטודנט תדבר על היסטוריה או תופעה מסוימת, שהם חלק מנרטיב.
למשל, סטודנט יכול לבחור ליצור עבודה אודות הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולבחון לעומק את הנרטיבים המרכיבים אותו, ובתוכו הקבוצות האתניות והקבוצות הדתיות, שהן חלק בלתי נפרד ממנו.
שימושים נפוצים בשיטת מחקר איכותנית
ניתן להשתמש בשיטת מחקר איכותנית כאשר בוחנים ארבעת הנחות יסוד:
שאלה אונטולוגית | שבוחנת את אופייה של המציאות |
שאלה אפיסטמולוגית | שבוחנת את חשיבתו, תפיסתו וידיעתו של האדם ביחס לעולם |
שאלה מתודולוגית | שבוחנת את הדרכים בהן אנחנו, כסטודנטים וכחוקרים, מוצאים את הידע הנדרש למחקר שלנו |
שאלה מתודית | שבוחנת את הדרך, או את מספר הדרכים, שבהם האדם לומר להכיר את המציאות |
מלבד זאת, המתודולוגיה של שיטת מחקר איכותנית מורכבת מאיסוף נתונים כמו תצפית, תצפית משתתפת, קבוצת מיקוד וראיונות עומק. באפשרותו של איסוף הנתונים ליצור אינטראקציה בין הסטודנט החוקר לבין האוכלוסייה הנחקרת.
לדוגמא: הסטודנט יכול לצאת לרחב ולראיין אנשים, כאשר שאלות הריאיון יתמקדו בנושא העבודה המחקרית שלו. השיטה מורכבת גם מניתוח נתונים, כמו ניתוח תוכן- והכוונה לניתוח טקסטים, ניתוח נרטיב- ניתוח הסיפור עצמו וניתוח השיח, שהיה בין הסטודנטים לבין הקבוצה או האדם, שהיו חלק מהריאיון.
מידע נוסף ורלוונטי
ניתן למצוא דוגמא לשיטת מחקר איכותנית בעבודות סמינריוניות במשפטים. לצורך זה, אתם מוזמנים ליצור קשר, ונענה לכל שאלותיכם.
מהי שיטת מחקר כמותית?
בשונה משיטת מחקר איכותנית, שיטת מחקר כמותית הינה כלי רעיוני כמותני, שחוקרת את הנושא מבחינה מספרית. השיטה בוחנת תיאוריות והשערות באמצעות ניתוח סטטיסטי או קורלציה, שפירושה התאמה וקשר בין משתנים.
דוגמא לשיטת מחקר כמותית: שכיחות השימוש בתחבורה ציבורית בין צעירים לבין מבוגרים. לצורך זה, הסטודנט ייקח קבוצת גילאים צעירה, וישווה אותה לקבוצת גילאים מבוגרת.
שירות "קמפלוס" לסטודנט
שירות "קמפלוס" מהווה ערך חשוב לסטודנטים באקדמיה. אם אתם סטודנטים ומעוניינים לדעת עוד אודות השירות שלנו, מוזמנים ליצור איתנו קשר.