סטודנט לתואר שני? האם מסלול מחקרי הוא בשבילך?

תוכן עניינים

לעיתים קרובות כאשר נחשפים לראשונה לאקדמיה נדהמים מיוקרתו ותפארתו של המוסד החברתי הזה. כחושבים על זאת, קריירת מחקר בהחלט יכולה להיות נוצצת. הסיבה לכך היא בעובדה שחוקר אקדמאי מנהל מחקרים מיוחדים למען האוניברסיטה והמדינה, גם כותב מאמרים שמפורסמים בכתבי עט מדעיים ולבסוף מוזמן לכנסים ברחבי העולם. כל אלו יחדיו יוצרים רושם חיובי למדיי, ואפילו מזמין. אולם נשאלת השאלה האם יש צדדים שליליים לקריירת מחקר?

על מנת לענות על השאלה הזו יש להתייחס אל הגורמים שבונים קריירת מחקר. בעיקר לתחילתה. חשוב להבין שעל מנת לפתח קריירת מחקר יש לעמוד במספר תנאים לא פשוטים: צריך ממוצע ציונים גבוה בקורסי כתיבה מדעית ושיטות מחקר בתואר הראשון; כתיבת עבודת תזה מצטיינת בנוסף לממוצע ציונים גבוה בתואר השני; שליטה בשפה האנגלית עם יכולת ניסוח ברמה גבוהה, ולבסוף בחירת נושא מעניין עבור ביצוע מחקר אקדמי מעניין ורלוונטי לעבודת הדוקטורט.

ידיעתם של האלמנטים החיוביים והשליליים בקריירת המחקר יכולה לעזור לסטודנט לתואר שני להחליט האם עליו לפתח עתיד מחקרי או לבחור בדרך מקצועית אחרת. אולם נשאלת השאלה, למי מתאים ללמוד במסלול מחקרי ולהיות אקדמאי בעתיד?

university-student-working

האם מסלול מחקר הוא בשבילך?

ברמה העקרונית אין תכונת אופי מיוחדת למחקר. כלומר אין סוג מסוים של אנשים שמתאימים בלעדית למסלול מחקרי, אלא מושם דגש על ידיעת האתגרים ובחירה לעמוד בהם. כפי שנטען בפסקאות הקודמות, קריירה באקדמיה דורשת הקרבות לא מעט, לכן אם הסטודנט מוכן לספק כמה שנים טובות מחייו בהן יתמודד עם אתגרים לא פשוטים, מסלול מחקרי הוא בשבילו.

מסלול מחקרי דורש השקעה מרובה של זמן וכסף, עיסוק מתמיד בכתיבה וקשיים נלווים למחקר ואקדמיה בפרט. האתגרים בעבודתו של החוקר הן אתגרים כמעט זהים לאתגרים במסלול המחקרי, הואיל שהמסלול מכין את הסטודנט למקצוע. בשונה ממקצועות אחרים שאינם אקדמיים, האתגרים במחקר הם לא אתגרים פיזיים או פסיכולוגים אלא יותר מתמקדים בהתמודדות עם חומרים מורכבים ויכולות ניסוח וכתיבה ברמה גבוהה.

להלן חלק מהאתגרים במסלול מחקרי באקדמיה כיום: האתגר הראשון הוא אתגר עומסי הקריאה. על מנת לכתוב עבודה מחקרית בתארים מתקדמים (עבודת תזה ועבודת דוקטורט) יש לקרוא, לתרגם ולסכם חומרים מורכבים. לכן אם הסטודנט יכול לקרוא כמות גדולה של חומרים אקדמיים מורכבים, מסלול מחקרי הוא בשבילו. אתגר אחר הוא אתגר הכתיבה. אתגר זה הוא אולי החשוב ביותר בקריירת מחקר ומהווה כתנאי הכרחי לעסוק במקצוע. אקדמאי הוא בראש ובראשונה כותב טוב. חלק ניכר מעבודתו של החוקר  הוא בכתיבה. חוקר חייב לכתוב היטב, רהוט, ברור ו"נקי". לכן יכולת הבעה טובה בכתב היא תנאי הכרחי לפיתוח קריירת מחקר.

לסיכומו של עניין, קריירת מחקר יכולה להיות מרהיבה ומיוחדת, אך יחד עם זאת מאתגרת ודורשת הקרבות לא מעט. על מנת לקיים קריירה שכזו יש להירתם לאתגרים, להשקיע זמן ומשאבים כלכליים, קריאה מרובה וכתיבה ברמה גבוהה.

5 / 5. 132

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן